onsdag 20 mars 2013

En liten söt kastanj. Eller faktiskt ganska stor.

Sonen har maginfluensa och stupade i säng. Jag som mer eller mindre har husarrest hade inget bättre för mig än att fördriva tiden med lite muffinsbak. Två små söta burkar kastanjepuré som jag har sparat till ett bra tillfälle fick bli huvudingrediensen i de här härligt saftiga och mäktiga bakverken. Den som inte gillar mycket och mäktigt ska nog välja mindre formar och lite mindre topping, men för mig var de perfekta. Kastanjepurén är inhandlad i Nice i somras och är en gåva från en vän som är grymt bra på det här med presenter.










Muffins med en twist av apelsin

200 g rumsvarmt smör
1 dl muscovadosocker
2 dl strösocker
0,5 tsk vaniljpulver
150 g orange curd
1 dl vatten
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Vispa smör och socker vitt och fint. Rör ner vaniljpulvret och curden. Tillsätt 1 dl vatten och rör väl. Blanda vetemjöl och bakpulver för sig och rör sen ner i smeten. Vispa inte. Fördela smeten i 8 st stora muffinsformar och grädda dem mitt i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter, akta så att de inte blir brända.


Kastanjetopping

100 g rumsvarmt smör
2,5 dl florsocker
150 gram cream cheese
100 g kastanjepuré

Vispa smör och florsocker med elvisp i ca 8-10 min. Blanda ner osten och kastanjepurén och vispa lätt. Spritsa ut toppingen på muffinsen. Dekorera dem vackra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar