söndag 10 mars 2013

Med längtan efter sommaren



I Skåne kom vintern tillbaka med snö, blåst och minusgrader just när våren verkade vara på intåg. Lite snopet kanske, men vad passar bättre än en kladdkaka med jordgubbar som får tankarna att vandra till sol och värme? 

Chokladkladdkaka:
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 msk Valrhona kakao
en klick ljus sirap
1,5 dl vetemjöl
100 g smör
50 g mörk choklad 70% kakao med god kvalitet

Smält smör och choklad på spisen. Jag vill verkligen slå ett slag för att använda riktigt smör och inte margarin. Ägg och socker vispas vitt och luftigt. Rör först ner vaniljsocker, salt, kakao och sirap och sedan mjölet, var noga att inte vispa. Vispa lätt i smörblandningen och häll den sedan i en smord springform. Grädda näst längst ner i ugnen i ca 175 grader ca 20 min. Kakan ska vara kladdig men inte rinnande.

Låt kakan svalna, jag gillar bäst kladdkaka som har fått vila, helst över natten. Bred först på ett lager dulce de leche och sedan ett lager vispad grädde. Avsluta med så mycket skivade jordgubbar som du kan undvara. Nästa gång ska jag tillsätta en nypa salt i kolan men det glömde jag helt bort den här gången. Det blir gott oavsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar