torsdag 9 maj 2013

Nutellafudge








Här kommer ett recept på fudge som är så där omåttligt gott. Bara de godaste ingredienserna får vara med och att det dessutom är lättlagat gör ingen ledsen. Originalreceptet har jag hittat här, men jag har gjort om det lite för att få det ännu lite bättre och för att få det anpassat till svenska mått. För mig hör hemmagjort godis till julen och jag ska absolut göra om det här till jul med en nypa kardemumma i. Nu tycker jag verkligen inte att ni ska vänta ända till jul innan ni testar det här. 



Nutellafudge

1 burk kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
500 g Nutella
100 g smör
1 krm salt
150 g mörk choklad
Ev lite flingsalt


Klä en form ca 20x25 cm med plastfolie.
Blanda alla ingredienser förutom den mörka chokladen i en kastrull eller rostfri skål och ställ sedan ner den i ett vattenbad. Smält under omrörning och fortsätt värma smeten tills den tjocknar och är smidig. Blanda ner chokladen och rör tills den har smält och är väl blandat. Skulle smeten skära sig är det lätt ordnat med elvispen. Häll ut smeten i formen och jämna till ytan med en sked. Strö eventuellt över lite flingsalt. Ställ in formen i kylen och låt kallna och stelna ordentligt. Skär sedan upp i fyrkanter. Förvara svalt.



Min granne kom över på provsmak

4 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt recept, och vilka fina bilder!

    SvaraRadera
  2. rund eller fyrkantig form? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättast med fyrkantig men så klart går det även bra med en rund form:)

      Radera