torsdag 23 maj 2013

Rosa cake pops och hjärtliga cupcakes


I helgen ska en kollega till mig gifta sig så då gjorde jag de här söta cupcakesen och matchande cake pops till henne. Eftersom hon har uttryckt sin önskan om att få smaka mina lakritsmuffins fick det bli just lakritskladdkaksmuffins med cream cheese-frosting. Idag arbetade hon sin sista dag innan hennes ledighet med bröllop och smekmånad så då tänkte jag att det kunde passa att få koppla av med lite sötsaker till kvällsfikan för henne och hennes blivande. Eftersom jag själv föredrar muffinsen utan lakrits gjorde jag halva satsen med lakrits och den andra halvan utan.









Kladdkaksmuffins med lakrits

2 ägg
2 dl strösocker
1 dl muscovadosocker
100 g smör
200 g ljus choklad
0,5 tsk vaniljpulver
1 krm salt
2 msk kakao
2-3 msk laktritspulver
1,5 dl vetemjöl

Smält smör och choklad. Vispa ägg och socker + muscovadosocker vitt och poröst. Vispa ner vaniljpulver, salt, kakao och lakritspulver. Tillsätt chokladblandningen och vispa lätt. Sikta i mjölet, rör försiktigt men noggrant men vispa inte. Fyll muffinsformar med smeten och grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min, 175 grader. Låt svalna innan du spritsar över frostingen. När frostingen väl är utspritsad är det dags att dekorera dem. 


Cream cheese-frosting

100 g rumsvarmt smör
2,5 dl florsocker
150 g cream cheese
1 krm vaniljpulver

Vispa smör, florsocker och vaniljpulver en stund, ca 7-8 min. Krämen får en mindre smak av smör om den vispas ordentligt. Vänd ner färskosten och blanda väl. Vispa inte för länge för då blir frostingen för lös.










Rosa cake pops

1 paket Ballerina kladdkaka
1 paket Philadelphia Marabou
1 påse rosa candy coating
15 st klubbpinnar
strössel och sockerhjärtan

Kör kexen i en mixer tills de är helt krossade. Blanda i osten och kör mixern en liten stund till. Se upp så att du inte kör den för länge för då blir smeten alldeles för kladdig. Låt smeten vila i kylskåpet en liten stund så är det lättare att rulla bollar av den. Smält under tiden den rosa chokladen i vattenbad, glöm inte att röra, och tag den sedan från värmen för att svalna något. Tillsätt gärna ett par droppar matolja i chokladen för att göra den lite tunnare.
Rulla 15 st jämstora bollar av smeten. Doppa en klubbpinne ett par centimeter ner i den smälta chokladen och stick sedan in pinnen i bollen. Sätt fast alla femton pinnarna, en i taget. Om bollarna får vila en stund i kylen innan det är dags att doppa dem i chokladen stelnar chokladen fortare och det förhindrar att chokladen droppar. Gör dem en och en och låt dem stelna ett par sekunder innan du dekorerar dem med strössel och hjärtan. Ställ dem gärna att stelna i ett glas med salt eller socker.

Bred ut det som blir över av chokladen på ett bakplåtspapper och strö över strössel. Låt det stelna och skär eller bryt det i lagom stora bitar att dekorera cupcakesen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar