tisdag 9 september 2014

Persikokaka med kardemumma










Som ni nog har märkt har jag tagit ett uppehåll från bloggen under sommaren, men nu är jag tillbaka med ny energi och med lite mer tid för bakning och matlagning. En del recept och bilder har jag sparat på mig under sommarmånaderna och dem tänker jag lägga upp här allt eftersom. Först ut är ett recept på en somrig persikokaka med kardemumma som passar utmärkt både till sommarfikat och till höstmyset. 
Persikorna jag använde till kakan kommer från mina föräldrars kolonilott och är alltså ekologiskt odlade utan gifter och bekämpningsmedel. Det gillas starkt. Vindruvorna på bilden kommer också därifrån.



Persikokaka med kardemumma
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 dl socker
2 tsk stött eller mald kardemumma
100 g smör
1 stort ägg
2 dl standardmjölk
pärlsocker
1-2 persikor, beroende på storlek

Smörj och bröa formen. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Nyp ihop smöret med mjölblandningen med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt ägg och mjölk och rör noggrant ihop till en smet. Häll smeten i formen, släta till ytan och strö över lite pärlsocker. 
Skala och skiva persikorna och fördela bitarna jämnt över ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter på 200°C. 
Låt kakan svalna lite innan den tas ur formen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar