tisdag 23 december 2014

Julgodis: Citron- och lakritstryffel





Dan före doppardan. Snart är det jul och jag gör klart det sista julgodiset. Igår gjorde jag tryffelsmeten och idag har jag rullat kulor av dem. Citrontryffel med två olika smaksättningar blev det, en med saltlaktrits och en utan. Här kommer ett av dem, enkelt att göra och med få ingredienser. Jag gjorde en sats och delade den i två där jag smaksatte ena delen med salmiakpulver. Receptet som följer är på en hel sats.


Citron- och lakritstryffel

1,5 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
1 tsk ljus sirap eller honung
skal från en ekologisk citron
ca 4 tsk salmiakpulver
salmiakpulver att rulla dem i


Koka upp vispgrädden i en kastrull och tag den sedan från värmen, lägg ner chokladen och låt den smälta. Rör ner citronzest och sirap samt salmiakpulvret. Smaka av hur mycket lakritssmak du vill ha. Ställ in i kylskåpet i ca 4 timmar eller över natten. 
Rulla bollar som du rullar i salmiakpulver. Förvara svalt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar