måndag 7 april 2014

Anne-Sofies italienska lax i ugn med saffranspasta.




Det här receptet tillhör ett av mina absoluta favoritrecept. Det var min svärmor som bjöd på det för många år sedan men jag har bjudit på det många gånger sedan dess. Ugnsstekt lax är så himla enkelt och gott och kräver minimal ansträngning men med ett strålande resultat. Till laxen serverar jag saffransdoftande pasta och massor med nyriven parmesan. De italienska influenserna kommer antagligen ifrån att röran på toppen innehåller soltorkade tomater, men om det räcker för att göra den så värst italiensk det vete hundan.



Anne-Sofies italienska lax med saffranspasta

1 laxfilésida med skinnet kvar
1,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
5 inlagda soltorkade tomater
2 dl matlagningsyoghurt
1,5 tsk potatismjöl
0,5 dl hackad persilja
1 pressad vitlöksklyfta

500 g bandpasta
1 förpackning saffran
parmesanost i bit

Skölj och torka av laxfilén. Droppa lite olivolja i en ugnsfast form i lagom storlek eller i en braspanna. Lägg på laxfilén och salta och peppra.
Hacka tomaterna och blanda dem med resten av ingredienserna. Bred röran över laxen och ställ in formen i ugnen i 175°C i ca 20-30 min.
Koka bandpasta tillsammans med saffran. 
Servera med nyriven parmesan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar