måndag 14 april 2014

Kalljästa kuvertbröd bakade på durumvetemjöl


I Allt om mat, 6/2014, hittade jag ett intressant brödrecept som jag bestämde mig för att testa. Brödet får jäsa i kylskåp under natten och får på så sätt en fin, tydlig brödsmak. Durumvetemjölet ger ett matigt bröd med spröd, smakrik skorpa. Ett bröd helt i min smak. Fördelen med kalljäsning är att du får ett gott, nybakt bröd direkt till morgonfrukosten som faktiskt är bra mycket godare än grannbageriets bröd. Det här brödet bakade jag till frukosten men hade passat utmärkt som ett kuvertbröd serverat med lite olivolja av god kvalitet.
Originalreceptet innehöll 100 g blandade fröer och kärnor men jag har gjort om receptet något och hoppade över fröerna för att passa alla i familjen.




Kalljästa kuvertbröd med durumvetemjöl, 20 st

10 g jäst
5 dl kallt vatten
500 g vetemjöl (8,5 dl)
100 g durumvetemjöl (1,5 dl)
1,5 msk olivolja
2 tsk salt
lite olivolja till bunken

Smörj en bunke med olivolja.
Lös upp jästen i lite vatten, tillsätt resten av vattnet och resten av ingredienserna. 
Kör degen i maskin i ca 5 minuter. Degen blir väldigt lös.
Täck bunken med plastfolie och låt degen jäsa i kylskåp i ca 12 timmar.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och platta ut den lätt med mjölade händer till ca 12x50 cm.
Skär degen i 20 delar med hjälp av en degskrapa.
Vrid bitarna och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa övertäckta i ca 40 minuter till dubbel storlek.
Sätt ugnen på 270 grader.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Låt svalna på galler utan att täcka över dem.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar