söndag 20 april 2014

Somrig rabarber- och jordgubbspaj med vit choklad.


Det här receptet hittade jag hos Krille på Nu kokar jag, en underbart god och somrig paj med rabarber, jordgubbar och vit choklad, som jag gjorde och tog med mig till årets påskfirande. I min familj är vi inte så glada för traditionell påskmat så det blev grillat till middag och den här pajen passade utmärkt in i sommartemat.
Jag trodde att pajen skulle bli alldeles för söt men det blev den inte alls, utan det blev en helt lagom kontrast mellan surt och sött. Dock rekommenderar jag er att göra den ett bra tag innan servering för det tog tid för fyllningen att sätta sig så pass mycket att det inte var hela havet stormar i formen. En del av min fyllning hamnade i sätet i bilen på väg till påskfirandet;) Först trodde jag att den inte skulle gå att äta så rinnig den var, men efter en stund i kylskåpet blev den krämig och god. Nästa gång ska jag testa att ha i ett ägg i vispgrädden för att se om fyllningen kan bli lite fastare. Jag hade i ca en deciliter riven vit choklad i grädden också för att få den lite fastare och lät den stå inne i ugnen i 45 minuter istället för trettio. Låt er nu inte avskräckas av mina ord för pajen är väl värd att bakas och den är verkligen underbart god.





 





Rabarber- och jordgubbspaj med vit choklad

3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk strösocker
en nypa salt
100 gram smör

300 gram rabarber
250 gram jordgubbar
1 dl strösocker
2 msk vetemjöl

3 dl vispgrädde
florsocker
vit choklad

Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker. Smält smöret och rör ihop till en smulig massa. Tryck ut den i en pajform med 24 cm i diameter.
Skölj, skala och skär rabarbern i bitar, ansa och dela jordgubbarna. Blanda rabarbern och jordgubbarna med socker och mjöl. Lägg fyllningen i formen.
Riv ca 1 dl vit choklad och blanda med vispgrädden. Häll grädden över fyllningen i formen och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30-45 minuter. Låt svalna och förvara ett tag i kylskåp innan det är dags att servera. Garnera då med lite mer riven vit choklad och pudra över florsocker precis innan servering.


3 kommentarer:

  1. Vilka härliga, somriga bilder! Låter så gott med jordgubb- och rabarber, man är sugen på det den här årstiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla på originalreceptets bilder på nukokarjag.se om du gillar somriga bilder. De är jättefina!

      Radera
  2. Hej Josefin!
    Har provat att baka denna pajen, det var jätte god, som du sade innan den så rinnig, min pojke kunde inte vänta då vi efter en stund från ungnen, det bara rinnig. nu ligger jag i kylskåpet,se om de ble bra i morgon. tack för recepten

    SvaraRadera