lördag 17 januari 2015

Dagens Dukan: Ägg- och skinkskål och chokladmousse.





Till middag idag gjorde jag goda ägg- och skinkskålar att ha till köttet. Det kändes riktigt lyxigt med varm middag efter all keso jag har ätit de senaste dagarna. Receptet är taget från Dukanforumet och det är användare viktigasidan som har lagt upp receptet, jag modifierade det något. 
Till efterrätt gjorde jag chokladmousse. Receptet hade jag kvar sedan min förra omgång Dukan så jag kommer inte ihåg om det är mitt eget recept eller varifrån jag fått det.



Ägg- och skinkskål

3 ägg
1 msk lättkvarg
2 stora skivor rökt kalkonskinka
svartpeppar

Placera 4 st muffinsformar i en muffinsplåt. Skiva kalkonen i åtta skivor och lägg ner två skivor i varje form så de sticker upp på kanterna. 
Knäck äggen och vispa ihop dem med en matsked kvarg, se till så att det blir väl blandat. Tag några tag med pepparkvarnen. Fördela sedan ner smeten i formarna, men se till så att formarna inte fylls för högt upp för smeten reser sig i ugnen.
Grädda skålarna i ca 15 minuter på 200 grader.






Chokladmousse


100 g lättkvarg
2 msk fettreducerad kakao, tex Kung Markatta
2 msk pulvermjölk
1-2 msk sötningsmedel, strö
en liten skvätt mjölk


Blanda alla ingredienser väl och fördela i två festliga glas. Ställ kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar