torsdag 8 januari 2015

Dukan: Nu ska graviditetskilona bort ...och en liten kladdkaka.


Gott nytt år allihop! Nytt år och nya tag. Min jul och mitt nyår har varit alldeles för bra, maken har varit hemma mer än på flera år så vi har hunnit njuta av familjelivet och till och med hunnit med att bara vara hemma och inte göra något särskilt. Helt otroligt att jag klarade av att "inte ha någonting att göra". Men livets goda har fått sina följder.
Innan jul testade jag på 5:2 och gick ner ett par, tre kilo men sen stod det still och efter ett par alldeles för goda helger var jag nästintill tillbaka där jag började, så i måndags började jag med Dukan-dieten igen. Jag älskar verkligen den dieten! I stora drag är det en fyrstegsdiet där du äter magert protein och mejeriprodukter med lågt fettinnehåll och kompletterar med grönsaker. De två första stegen handlar om viktminskning medan du i den tredje fasen lär kroppen att sakteligen återanpassa sig till en normal kost utan att lägga på sig kilona igen. Det fjärde steget håller du för resten av ditt liv, om man inte som jag har gått upp i vikt efter en graviditet, för då räcker det med att vara ett år i sista fasen.
Jag kommer lägga ut en del Dukanrecept framöver och mindre av vanliga recept. Recepten är mina egna eller recept jag fått tips om under dieten, vissa har jag anpassat för att passa mig bättre, vilket kan innebära att de inte är helt okej inom dieten. Eftersom dieten har väldigt tydliga regler och ramar bör den som vill testa på Dukan läsa boken för att göra medvetna val och förstå vad som händer då den inte följs till punkt och pricka. Med det sagt - först ut är morgondagens fika:
















Dukan - chokladkladdkaka

2 ägg
1 dl sötningsmedel, strö
0,5 dl Maizena
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl fettreducerad kakao
1 krm vaniljpulver
1 krm salt
125 g lättkvarg


Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker vitt och fint. Vispa i övriga ingredienser.
Droppa i ett par droppar olja i en liten ugnsform och smörj ut dem med hjälp av en bit papper. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.
Servera med en klick lättkesella.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar