tisdag 9 juli 2013

Tryffeltårta med maräng









Jag har ju helt glömt bort att lägga upp en bild på tryffeltårtan jag gjorde av marängbottnen och det som blev över av chokladtryffeln med jordgubb. Hälften av satsen gjorde jag tryfflar av och den andra hälften blev en maffig och chokladig fyllning till den här tårtan. 
På marängen lade jag ett lager tryffel och på den en massa skivade jordgubbar. Sist men inte minst lade jag på ett lager vispad grädde och toppade den med chokladflarn. För att tryffeln ska vara lätt att breda på marängen kan du smälta den försiktigt under omrörning i en liten kastrull. Se till så att den inte är för lös när du breder på den. Låt den svalna innan du lägger på jordgubbar och grädde.
Trots att choklad är jordens bästa påfund tog smaken överhand när tårtan bara innehöll en marängbottnen, därför kan jag rekommendera er att använda er av två lager maräng och två lager grädde. Jag "räddade" min med lite extra marängtoppar. Missförstå mig inte, den är väldigt god som den är på bilden men blir himmelsk med en extra botten.



Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar