onsdag 25 juni 2014

Rabarbercurd










 


Till midsommar kom min mamma med en massa härlig rabarber som jag bland annat gjorde en somrig variant på curd av. En av mina vänner har framfört önskemål om att bli bjuden på marängtårta med curdfyllning så nu har jag gjort marängbottnar och rabarbercurd. Här hittar ni receptet på min jordgubbscurd med basilika om det är någon som hellre föredrar jordgubbar framför rabarber.


Rabarbercurd

150 gram rabarber
1 tsk citronzest
3 msk pressad citron
0,5 dl + 1 dl strösocker
3 äggulor
100 g smör i tärningar

Ansa och slanta rabarbern i halvcentimeter stora bitar. Koka dem tillsammans med zest, citronsaft och en halv deciliter socker i ca fem minuter. Låt svalna och mixa den sedan slät.
Vispa äggulor och en deciliter socker vitt och poröst. Rör ner det i rabarberpurén och värm sedan smeten på svag värme till strax under kokpunkt och tills den har tjocknat något. Tag den då från värmen och rör ner smöret, lite i taget. Häll upp i en väl rengjord burk och låt den svalna i kylen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar