måndag 23 juni 2014

Somrig fläderblomsglass








Åh, jag har kärat ner mig i en ny glassmak - fläder. Så himla somrigt och gott! Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: köp en glassmaskin för godare glass finns inte än den du gör själv i maskinen. Var noga med att hetta upp glassmeten och låt den stå till sig i ett dygn innan frysning för att få en riktigt god glass. Jag köpte till en glassinsats till min KitchenAid och det har jag inte ångrat en sekund.



Fläderblomsglass


2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
5 äggulor
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 krm äkta vaniljpulver
5 stora klasar fläder
1 liten ekologisk citron, zest + en skiva
 
 
Sjud mjölk och grädde under omrörning i en liten kastrull på spisen. Tag av från värmen precis innan den börjar koka. Vispa äggulor, vaniljsocker, salt, vaniljpulver och socker lätt så att det är väl blandat och har tjocknat något. Häll sedan ner mjölkblandningen försiktigt i äggen under lätt vispning. Häll tillbaka smeten i kastrullen och värm den tills precis innan den kokar, men var noga med att den inte börjar koka. Den ska komma upp i en temperatur av 85 grader för att äggsmaken inte ska bli så framträdande. Tag av från värmen. Skölj flädern noga och lägg i en bunke. Riv citronzest över och skär en skiva av citronen som också läggs ner i bunken. Häll över glassmeten och låt den svalna innan den ställs in i kylskåpet där den ska stå i ett dygn. Sila bort citron och fläder och kör smeten sedan i glassmaskin efter instruktionerna till din glassmaskin.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar