tisdag 30 april 2013

Filmjölkslimpa - Jennys bröd





Alldeles för sent in på morgonen insåg jag att kylskåpet gapade tomt åt mig och skafferiet gjorde detsamma. Handlingen hade tydligen åsidosatts under jobbhelgen. Med en tvååring, hungrig och på allt annat än gott morgonhumör, fick jag snabbt slänga ihop det här räddaren-i-nöden-brödet. Av någon anledning finns det alltid fil med utgånget datum hemma. Filen köps in i ett försök för mig att komma igång med goda matvanor men står sedan kvar oöppnad och väntar på att bli degvätska i mitt nästa brödbak. Har jag tid så föredrar jag hembakat bröd framför det köpta. Det här brödet är bakat efter ett av de återkommande brödrecepten jag använder mig av, annars brukar det för det mesta bli ett bröd bakat på de ingredienser som finns hemma eller av det jag känner för att slänga ner i den blivande degen. Jag kallar det för Jennys bröd för jag fick receptet av en tjej som jag träffade på konstskolan jag gick på en gång för längesedan. Det blir gott att ha i en halv deciliter kokosflingor men då får man öka något på filmjölken för att det inte ska bli för torrt.



JENNYS BRÖD

2,5 dl grahamsmjöl
2,5 dl vetemjöl
0,75 dl rågsikt
1 dl havregryn
0,75 dl vetekli
1 dl kross, vete-, råg- eller liknande
2 msk krossade linfrön
2,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
5 dl filmjölk
0,75 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en 2-litersform. Blanda noga alla torra ingredienser i en bunke. Blanda ner filmjölken och sirapen. Rör noga. Om smeten känns för porös kan man tillsätta en liten skvätt extra filmjölk annars är det risk att brödet blir för torrt. Häll smeten i formen och jämna till ytan med en sked. Grädda brödet i 55-60 min på nedersta falsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar