tisdag 30 april 2013

Hallon-, mango- och ananassylt/marmelad


Jaha, hepatit i frysta bär. Utbrotten är inte klarlagda ännu och jag som har frysen full av bär som jag köpt hem för att göra smoothies till min son av, får nu göra sylt av dem i stället. En salig blandning av hallon, mango, gojibär, havtorn, björnbär och färsk ananas. Det bästa med detta är att jag får min överfyllda frys rensad och en massa plats tillgodo. 
Som småbarnsförälder görs det en hel del pannkakor som äts med sylt och då känns det extra lyxigt att duka fram hemgjord sylt. Jag har för det mesta ett paket syltsocker i skafferiet som jag använder när vi har överbliven frukt som inte vi inte hinner äta upp innan de har blivit dåliga. 

Grundreceptet är 1-2 kg frukt eller bär till 1 kg syltsocker, beroende på hur söt sylt man vill ha, som kokas i 2-5 minuter. Svårare än så är det inte. Mixa eller mosa bären innan de blandas med sockret. Eventuellt kan man tillsätta en liten skvätt vatten. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar