fredag 5 april 2013

Fredagsmys


Äntligen fredag med mys och god mat med familjen. Till middag bjöds det på pestoburgare med basilikadressing. Ingenting ens i närheten av hela svenska folkets fredagstacos. Inte för att det på något vis skulle vara mindre bra eller tråkigt, men det här var underbart fräscht och gott.
Brödet hittade jag i frysen från ett tidigare bak.









Pestoburgare

1 kg kycklingfilé
pesto på soltorkade tomater efter tycke och smak
1 ägg
2 msk skorpmjöl
lite mjölk för skorpmjölet att svälla i
salt, peppar
saften av en halv citron

Blanda skorpmjöl och mjölk i ett litet glas. Skär kycklingen i mindre bitar och kör allt till en smet i en mixer med kniven. Fukta händerna med vatten och forma lagom stora burgare som du steker i olja på spisen. Receptet på peston hittar du här.


Basilikasås

2 dl lätt crème fraîche
1 msk majonäs
1 stor klyfta pressad vitlök
hackad basilika
saften av ca en halv lime
1 tsk hackad röd chili
salt, peppar
ev en liten klick honung

Blanda alla ingredienser.

Servera burgaren med hembakat bröd, basilikasås, paprikaringar, rödlöksringar, avokado, gurka och lite god fetaost. Min favorit är Zetas fetaost med havssalt.


3 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! :-)

    Kul att du ville vara med i Blog Love! Jag lägger till dig på min lista nu med detsamma :-) Jag såg dock nu att jag missat att ändra länken som kom med bilden och den pekar mot min Preview-blogg (den jag satt och jobbade i). Jag har ändrat om html-koderna i inlägget nu och det vore kanon ifall du skulle kunna ändra bilden så att den länkar rätt :-) Ursäkta strulet!

    Önskar dig en härlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Det gör jag direkt! Bra att du sa det:)

    SvaraRadera