onsdag 17 april 2013

Vetebullar med chokladfyllning


Igår kväll hade jag besök av Rebecca på Bobbosyr som visade sina hemsydda kläder för mig och en skara glada vänner. Den tjejen har verkligen talang! Jag gillar när folk gör vad de brinner för och det syns på hennes kläder. Färgstarka unisexkläder med roliga mönsterkombinationer. Sök upp hennes sida på Facebook för att se mer av hennes skapelser.
Kvällen till ära hade jag bakat lite olika saker att bjuda på, bland annat dessa släta bullar som jag fyllde med Philadelphia Marabou. Enkelt och gott, men jag som tycker ett Nutella slår det mesta föredrar Nutella även här. Den som hellre vill fylla sina bullar med klassikern Nutella gör det, ni andra får antingen följa mitt tips nedan eller hitta någon annan rolig fyllning. 














Vetebullar med chokladfyllning

125 g smör
3 dl mjölk
1 burk kesella
50 g jäst
1 tsk salt
1,5 dl vit sirap
1-2 tsk stött kardemumma (kan uteslutas)
14-15 dl vetemjöl special
200 g Philadelphia Marabou

Smält fettet i en kastrull, tillsätt mjölk och kesella och värm till 37 grader. Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, kardemumma och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna, ca tio minuter. Vetemjöl special kräver längre bearbetning än vanligt vetemjöl. Gör ett glutenprov och se om degen är färdig, annars kör den en liten stund till i maskinen. Ta en liten kula deg och rulla den till en boll, dra isär den mellan fingrarna till en tunn hinna. Spricker den är degen inte färdig.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 48 delar. Dela varje del på mitten. Rulla en boll av varje bit och platta till den med händerna. Lägg en klick Philadelphia på en rundel och lägg över ett lock. Rulla ihop till en boll och lägg på en bakpappersklädd bakplåt. Gör likadant med resten, det ska bli 48 bullar av dem. Lite färre om man vill ha bullarna lite större.
Låt jäsa ca 1,5 h under bakduk. Pensla dem med ägg uppblandat med lite vatten och en klick sirap. Grädda dem sedan i mitt i ugnen i 7-8 min i 200 grader eller tills de har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar