söndag 27 oktober 2013

Maffig Oreokladdkaka med chokladfudgefyllning.



CHOKLAD! Kladdkaka och Oreo i en garanterat klockren kombination. Kakan är god utan fudgefyllningen men ännu godare med. Fudgesmeten kan även hällas i en form klädd med bakplåtspapper och låta stela innan den skärs upp i små kuber till fudgegodis.
Den här kakan blir kladdig och nästan lite kolaaktig med härliga bitar av kex i. Enligt maken "den godaste kladdkakan han smakat".

Oreokladdkaka:
100 g smör
200 g ljus choklad
2 ägg
1 dl ljus muscovadosocker
2 dl strösocker
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
1 pkt Oreokex

Fudgefyllning:
1 burk kondenserad mjölk
200 g mörk choklad
200 g ljus choklad

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret på låg värme i en kastrull på spisen. Tag av från värmen och rör ner chokladen i bitar. Rör om tills chokladen har smält. Krossa kexen grovt. Rör ut äggen med sockret och saltet. Rör ner chokladblandningen och blanda väl. Rör ner mjölet och blanda försiktigt men se till så att det är ordentligt blandat innan du vänder ner kexen i smeten och blandar. Häll upp smeten i en smord form med avtagbara kanter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25-30 min. Tag kakan ur ugnen och låt svalna. Den ska vara lite kladdig när du tar ut den men den hinner sätta sig tills det är dags att äta den.

Häll ner den kondenserade mjölken i en kastrull, värm på låg värme och blanda ner chokladen i bitar. Rör om meden du låter chokladen smälta och blanda väl. Nu har blandningen blivit ganska tjock och det är dags att fördela den över den avsvalnade kakan. Bred ut ett jämt lager och låt det svalna ordentlig innan servering. Som alla kladdkakor är de godast dagen efter.


Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Här tror jag inte jag varit in förut, trevligt med en ny bekantskap! Massa goda recept verkar du ha, och denna kaka tror jag är helt i min smak :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen in till mig:) Jag gissar att du har en del för mig också med tanke på namnet på din sida.

      Radera