onsdag 1 januari 2014

Årets nyårsförrätt: Avokadomousse med räkor och rom och snitt med parmesan- och kronärtskockskräm med parmachips.


Nytt år och nya möjligheter! Jag får hoppas att ni fick ett fint slut på det gamla året och att det nya ska vara fyllt av glädje och fina upplevelser. Mitt år 2013 fick ett lite sorgligt slut därför önskar jag mina nära och kära ett så mycket bättre 2014. För att inte jinxa för mycket låter jag bli att spinna vidare.

Vår uppgift till nyårsafton, som firades hos glada vänner, var att fixa en god förrätt. Dessvärre glömde vi kameran hemma så ni får hålla tillgodo med en katastrofdålig bild från min mobiltelefon. Receptet på avokadomoussen har jag ursprungligen hittat på Tasteline.

Avokadomousse, 12 personer
6 mogna avokado
6 dl crème fraîche
2,5 msk pressad citron
salt och peppar

1 stor skalad och finhackad rödlök
2 burkar småkornig rom
60 st räkor med skal
12 dillvippor

Mixa avokado, crème fraîche och citron i en matberedare. Kör till en slät smet. Smaka av med salt och peppar. Skeda upp i glas. Garnera med en klick rom, finhackad rödlök, skalade räkor och en dillvippa.


Parmesan- och kronärtskockskräm, ca 20 st snittar
1 burk inlagda kronärtskockshjärtan
75 g parmesanost
2 dl crème fraîche
salt och peppar

ljust knäckebröd av typen tunnbröd
6-7 skivor parmaskinka

Sätt på ugnen på 150 grader. Lägg ut parmaskinksskivorna var för sig på en plåt klädd med bakplåtspapper. Torka i ugnen i 10-15 minuter, passa noga så att de inte bränns. Låt svalna på plåten.

Riv parmesanen och mixa den slät med kronärtskockan och crème fraîchen i en matberedare. Smaka av med salt och peppar. Bryt av lagom stora tilltuggsbitar av det hårda tunnbrödet. Bred på lite kronärtskockskräm och dekorera med avbrutna bitar av parmaskinkan. Vänta med att breda på krämen tills precis innan servering annars blir tunnbrödet mjukt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar