måndag 6 januari 2014

Ett bortglömt inlägg om hemmagjord vinglögg.




Nu är julen utkörd men så hittade jag ett bortglömt inlägg på hemmagjord vinglögg och tänkte att jag hann med att publicera det innan julen är helt ur vårt medvetande. Jag gjorde två flaskor glögg i "gåbortpresent" till juldagarna. Receptet har jag hittat i en gammal kokbok från ett samarbete mellan Aftonbladet och Tasteline; "Adventsbak", bok nr 2 i serien "Livets goda". Jag har inte testat det förut och inte heller har jag testat det efteråt, så jag vet faktiskt inte om det var drickbart eller inte. Den som vill ha glöggen starkare tillsätter 1,5 dl vodka (eller efter behag) innan servering.



VINGLÖGG
1 liter rött vin
1 dl socker
2 kanelstänger
1 pomeransskal
ca 15 kryddnejlikor
1 msk hela kardemummakärnor
(1,5 dl vodka)


1. Blanda vin och socker i en kastrull, detta får nu koka upp under omrörning. Sockret skall smälta.
2. Tillsätt kryddorna och låt det hela småkoka i ca 30 minuter. Stäng av värmen, drycken får sedan stå och dra i ett par timmar, gärna över natten.
3. Sila bort kryddorna och häll upp på en fin flaska. Tillsätt 1,5 dl vodka innan servering om du vill ha alkoholhaltig glögg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar