söndag 12 januari 2014

Nougatglass

Halvvägs in i januari och vintern har inte riktigt kommit igång i Skåne än. Under första delen av dagen har våren gjort sig påmind. Då var det en god idé med hemmagjord glass. Under andra delen sjönk temperaturen och en kall vind bet sig fast i kinderna. Då var det en mindre god idé. Nedbäddad under en tjock filt och några tända ljus på soffbordet, bestämde jag mig för att det ändå var en väldigt god tanke med en sommarinspirerad glass. Två avsnitt Mad Men och glass med hasselnötssmak var precis vad jag behövde idag. Jag hoppas att jag kan smitta av mig av lite vårkänslor till någon mer, här kommer ett smarrigt recept på nougatglass. Grundreceptet är detsamma som i min Nutellaglass men här har jag ersatt Nutellan med nougat.







NOUGATGLASS
 2 dl mjölk
125 g Odense nougat
5 äggulor
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
3 dl vispgrädde

Smält nougaten försiktigt i ett vattenbad. Sjud mjölk under omrörning i en liten kastrull på spisen, blanda ner nougaten och tag av från värmen precis innan det börjar koka. Vispa äggulor, vaniljsocker, salt och socker lätt så att det är väl blandat och har tjocknat något. Häll sedan ner mjölkblandningen försiktigt i äggen under lätt vispning. Häll tillbaka smeten i kastrullen och värm den till precis innan den kokar, men var noga med att den inte börjar koka. Den ska komma upp i en temperatur av 85 grader för att äggsmaken inte ska bli så framträdande och en sjuden glassmet blir tjockare och därmed stabilare. Tag av från värmen och häll ner vispgrädden, rör ordentligt och ställ sedan in smeten i kylskåpet och låt den mogna där i minst 8 timmar. Det gör att fettkristallerna omstruktureras och lättare klibbar ihop så att glassen blir stabilare och mer krämig. Här kan du läsa mer om glasstillverkning.
När glassen har vilat i kylen är det dags att frysa den i glassmaskin. Följ instruktionerna för din glassmaskin. Häll upp i en frysburk och förvara glassen i frysen.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar