måndag 20 januari 2014

Månadens sötsak: Något för alla - Pollykladdkaka med chokladtäcke.










Här kommer mitt bidrag till årets första Månadens sötsak hos Söta saker. Äntligen en ny utmaning. Den här månadens tema var "Något för alla" med fri tolkningsrätt. Jag känner nog ingen som inte gillar kladdkaka eller choklad så mitt val var enkelt, en kladdkaka med chokladtäcke fyllt med Pollygodis. Jag valde att göra kladdkakan på kesella i stället för smör. På det sättet blev den ju nästan så nyttig att jag utan dåligt samvete kunde gotta till det med godis och choklad och är det nyttigt så går det lätt att ta om en extra gång;)



Pollykladdkaka med chokladtäcke

2 stora ägg
3 dl socker
250 g kesella
1 tsk vaniljsocker
1 krm vaniljpulver
1/4 tsk salt
4 msk kakao
3 dl vetemjöl
Polly, valfri mängd
olja till formen

200 g ljus choklad
en skvätt olja


Smörj en springform med några droppar olja. Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Vispa ner kesellan. Blanda vaniljsocker, vaniljpulver, salt och kakao i en liten skål innan du blandar ner dem i smeten. Rör försiktigt ner mjölet och häll sedan smeten i formen. Tryck ner Pollygodis i kakan och sätt in formen näst längst ner i ugnen. Grädda i 175 grader i 20 minuter. Låt kakan svalna.

Dela chokladen i mindre bitar och smällt den försiktigt i vattenbad tillsammans med en skvätt olja för att göra chokladen lite lösare i konsistensen. Bred chokladen på kakan när den har svalnat. Låt stelna. Förvara kakan i kylskåpet. Gör den gärna dagen innan servering, då är den godast. Servera med en klick lättvispad grädde.



Söta saker



2 kommentarer: