torsdag 21 november 2013

Skinkstek av rapsgris med glöggsås.


Av köttet jag lade i marinad i går kväll blev det en onsdagsstek med potatismos och glöggsås. Det är inte ofta vi äter riktig husmanskost men ibland kan jag verkligen längta efter kött, potatis och brunsås. Ordet brunsås är i princip bannlyst hos oss för det påminner om skolans hemska pulversås, men gjord utan pulver är det hur gott som helst.

En annan rolig sak som hände idag var att jag fick ett ryck och tog hål i öronen. Nu efteråt vet jag inte riktigt vad det skulle vara bra för, för nu ser jag så där tråkigt söt och trevlig ut som ungefär resten av Sveriges kvinnliga befolkning. Det enda roliga var att tjejen som gjorde hålen först tog hål i det ena örat med hänget som jag valt ut, som för övrigt var det sista paret i just det utförandet, och när hon sen skulle ta hål i det andra örat så råkade hon skjuta iväg örhänget så jag var tvungen att välja ut ett nytt örhänge. Så nu går jag här med två olika hängen som ska sitta kvar i sex veckor och känner mig i varje fall liiite udda;)




Ca 1,2 kg skinkstek av rapsgris
2 morötter
2 lökar
brysselkål

Glöggmarinad
2 dl lättglögg
0,5 dl soja
2 msk hackad vitlök
hackad chili
0,5 tsk svartpepparkorn
1 lagerblad
2 msk rapsolja
1 msk pressad citron
1 msk hot chilisås
0,5 msk honung

Glöggsås
marinaden
2,5 dl matlagningsgrädde
1 tärning köttbuljong
saften från steken
Colorit - soja
salt, vitpeppar
lite Maizenaredning

Blanda alla ingredienserna och lägg i köttet i marinaden. Låt köttet marineras i minst 6 timmar men gärna över natten. Vänd eller ös några gånger under tiden. 

Tag upp köttet ur marinaden och spara marinaden till såsen. Lägg köttet i en lergryta, typ Römertopf. Skala lök och morötter och skär dem i fyra bitar vardera. Tvätta och ansa brysselkålen. Lägg grönsakerna tillsammans med köttet i lergrytan.  Sätt in lergrytan nederst i en kall ugn och sätt på den på 175°C. Steken är klar efter 1,5-2 h. Låt köttet vila en stund innan du skär upp den i tunna skivor.

Häll av vätskan från köttet i en kastrull tillsammans med den överblivna marinaden och grädden. Lägg i buljongtärningen och koka upp såsen. Smaksätt med colorit, salt och peppar. Red med Maizenaredning till önskad tjocklek. Jag gillar när såsen är tunn så jag hade bara i lite grand.

Servera med potatismos


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar