måndag 9 december 2013

Kycklingcanneloni

Idag har jag gjort det man INTE får göra när man följer 5:2-dieten - fastat två dagar i sträck. Förra veckans planering gick i stöpet och jag fick omkalkylera upplägget. För att inte denna veckans planer skulle bli förstörda gjorde jag ett undantag och fastade två dagar i följd. Gårdagen gick som vanligt bra, men idag har det varit segt. Hungrig på riktigt och VRÅLHUNGRIG! Det har verkligen känts som om kroppen inte har gillat upplägget. Nu vet jag det. Fasta två dagar i följd är ingen bra idé. I morgon ser jag fram emot att få äta lite rester av kycklingcannelonin jag gjorde till familjen. Jag riktigt längtar.
Jag gjorde rätten som ett rensa-kyl-och-frys-projekt. Den som tex inte har Crème Bonjour kantarell hemma behöver nog inte gråta sig olycklig utan det går bra att ta lite extra crème fraîche eller någon annan färskost.




Kycklingcanneloni

800 g färsk kycklingfilé
 olja att steka i
salt och peppar
1 pkt Philadelphia vitlök och örter
1 pkt Crème Bonjour kantarell
1 dl tomatsås, tex pasta- eller pizzasås
1 dl + 3 dl lätt crème fraîche
2-3 hackade vitlöksklyftor
1 msk färsk eller frusen basilika
1 dl riven, smakrik ost
ca 1,5 pkt färska lasagneplattor

Skär kycklingen i små kuber. Bryn dem i lite olja, salta och peppra.
Blanda i färskost, tomatsås, 1 dl crème fraîche och vitlök och låt färskosten smälta ordentligt. Blanda väl och låt småputtra i några minuter tills kycklingen är färdiglagad. Smaka av med salt, peppar och basilika.
Skär lasagneplattorna i lagom stora bitar. Lägg en sträng av kycklingröra på varje platta och rulla ihop dem. Lägg dem med skarven ner i en ugnsfast form. 
Blanda 3 dl crème fraîche med 1 dl ost. Häll blandningen över pastarören. Grädda mitt i ungen i ca 20 minuter på 225 grader.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar