tisdag 7 januari 2014

Supersaftigt morotsbröd, lättbakat och gott.




Idag har jag varit ledig, gjort väldigt lite men fått gjort väldigt mycket, bland annat har jag hunnit med att baka bröd. I kylen stod en liter utgången filmjölk och jag hittade även några bortglömda morötter så det fick bli brödbak. Nu ligger tre små morotsbröd i frysen men det fjärde råkade jag äta halva av innan jag insåg att jag faktiskt precis hade ätit middag. Nybakat bröd med Bregott måste ju vara något av det godaste man kan äta. Det här brödet är lättbakat och väldigt saftigt, nyttigt med mycket morötter i degen är det också.



Morotsbröd

3 stora morötter, ca 300 g
1/2 paket jäst
5 dl filmjölk
0,5 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl special + lite till utbakning

Skala och finriv morötterna.
Smula jästen i en bunke, lös upp den i ca 1 dl kall fil. Blanda i resten av filmjölken och saltet.
Tillsätt morötterna och mjölet. Kör i matberedare i ca 10 minuter. 
Låt jäsa övertäckt med bakduk i 1 timme och 20 minuter.
Tag upp degen på mjölat bakbord och forma fyra små runda limpor. Lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Pensla med lite mjölk eller filmjölk. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter på 225 grader.
Låt svalna på galler.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar