söndag 23 mars 2014

Potatisbröd med råg


Det här är ett underbart gott bröd bakat på överblivet potatismos. Brödet får en fyllig och matig smak som ger lite extra näring och mättnadskänsla. Perfekt för er som liksom jag har en stundtals matvägrande treåring att mätta. Självklart går det lika bra att byta ut moset mot vanlig potatis, mosad med en gaffel. Tyvärr hann vi äta upp brödet innan jag lyckades få nya batterier i kameran så någon bild har jag inte att bjuda på. Jag får se om jag kan komplettera med en bild senare annars får ni klara er utan.



Potatisbröd med råg

250 g potatismos
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g rapsolja
2 msk sirap
0,5 tsk salt
1 dl vetekli
2 dl grovt rågbröd
8-9 dl vetemjöl


Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm. Tillsätt lite degvätska till jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av mjölken följt av olja, sirap, salt, rågmjöl, kli och potatismos och blanda väl. Tillsätt vetemjölet lite i taget och knåda ihop till en smidig deg i maskin. Låt jäsa övertäckt i bunken i ca 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig, tillsätt mer mjöl om den är kladdig. Sätt ugnen på 250°C. Dela degen i två delar, knåda ihop varje del till en fin limpa och låt jäsa ca 40 min, på plåt eller i bakform. Pensla med vatten innan gräddning och grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar