onsdag 25 september 2013

Fräsch citron- och limepaj, Månadens sötsak.




Här kommer mitt bidrag till Månadens sötsak som är en bakutmaning utlyst av Söta saker. Temat för september månad är Citrus och jag har valt att göra en av mina favoritpajer. Receptet är dock inte mitt utan tagit från Arla.se. Pajen görs med fördel en dag i förväg och förvaras i kylskåpet tills det är dags att servera.

Deg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och saft från en stor lime och en citron

Blanda mjöl, socker och smör till en gryning massa, tillsätt äggula och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform eller en form med avtagbar kant. Låt vila i kylen i ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner resten av ingredienserna och häll fyllningen i pajformen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Passa den noga så att den inte bränns, lägg på en bit folie om den riskerar att få för mycket färg. Låt kallna och servera den sedan med en klick lättvispad grädde.

Follow on Bloglovin

1 kommentar: