fredag 6 september 2013

Mjölkchokladcookies och 5:2-middag en helt vanlig fredag


Torsdag och planerad fastedag, då blir det istället en VAB-dag och min fasta fick skjutas upp till fredagen istället. Det är absolut inga problem alls att hålla de här dagarna med minimalt med mat - när jag jobbar. Hemma vill jag inte gå utan mat. Det här med att vanan är svår att bryta, jag började dagen med intentionen att äta frukost och sen en tallrik fil till lunch, allt inom 500-kalorigränsen, men upptäckte att jag gång på gång var på väg att stoppa något i munnen, en liten bit smörgås, lite ost, en bit skinka, en godisbit, en banan osv. Sen undrar jag vad man gör när man har "tvångsarrest" hemma med sjukt barn? Dessutom heldag. När böckerna är lästa, filmerna är sedda, pärlorna uppträdda på en tråd och pusslen lagda? Baka är ett naturligt svar från mig, men inte på en fastedag. Nix, veckans andra fastedag fick bli uppskjuten en dag. Till en fredag, vilken nitlott. 
Kompromissen blev den här...


Mjölkchokladcookies
...på torsdagen


2 ägg
1 dl strösocker
0,75 dl farinsocker
75 g smör
200 + 100 g mjölkchoklad
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 g Mariekex

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst. Smält smör och 200 g choklad på svag värme i en liten kastrull, rör noga så att det inte bränns. Blanda ner chokladblandningen i äggblandningen. Sikta i mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt och blanda varsamt. Hacka 100 choklad och krossa kexen. Blanda ner dem i smeten. Klicka ut tjugo jämnstora högar på en plåt klädd med ett bakplåtspapper. Om man vill roa sina barn kan man strö över lite färgglatt strössel innan kakorna sätts in i ugnen. Grädda kakorna mitt i ugnen i 7 minuter, de ska bli lite sega och inte hårda och knapriga. Låt dem svalna på plåten.








...och på fredagen:
Kyckling med ugnsrostade rotfrukter




100 g rödlök
100 g gula och lila morötter
100 g rödbetor
100 g röd paprika
1 tsk olivolja
flingsalt
100 g färdiggrillat kycklingkött utan skinn

=

390 kcal

Det visade sig att det inte alls var någon nitlott att fasta på en fredag. Jag valde att förlägga alla mina kalorier på ett och samma mål - middag på kvällen tillsammans med familjen (som fick lyxa till det med färdigbearnaise). 
Skär grönsakerna i jämna bitar och lägg dem i en ugnsform. Droppa över olivoljan och blanda väl, strö över lite flingsalt. Baka grönsakerna i mitten av ugnen på 200 grader tills de är mjuka. Känn med en sticka. Kycklingen köpte jag färdig på ICA och åt den kall.


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar