onsdag 11 september 2013

Smördegssnäckor med salami och kantareller




Till söndagens födelsedagsfirande gjorde jag de här supergoda och otroligt onyttiga smördegssnäckorna som tilltugg till välkomstdrinken (läs öl). En liten varning bör kanske utlysas eftersom de är försvinnande goda, gör fler än beräknat. Många fler.


Smördegssnäckor med kantarell och salami

100 g färska kantareller
smör till stekning
1 liten zucchini
80 g skivad vitlökssalami
200 g riven whiskeycheddar
1 tsk salt
nymald svartpeppar
200 g turkisk yoghurt
2 paket färsk smördeg

Borsta bort jord och smuts från kantarellerna, skär dem i mindre bitar. Förväll svampen i torr stekpanna,  lägg i en klick smör när vattnet har kokat bort och stek dem så att de får lite yta. Krydda gärna med lite vitpeppar och salt. Tag av från värmen och lägg över kantarellerna i en skål.
Skölj och hacka zucchinin i små bitar, stek dem med en klick smör i samma stekpanna tills de har blivit mjuka och fått lite färg. Lägg över dem i samma skål som kantarellerna.
Skär salamin i mindre bitar och lägg i skålen.
Riv osten grovt. Blanda ner salt, peppar och yoghurt i skålen. Nu har blandningen förhoppningsvis svalnat så pass mycket att osten kan blandas ner med övriga ingredienser.
Rulla ut smördegen, bred på ett lager av röran och rulla ihop från långsidan. Skär 1,5-2 cm tjocka skivor och lägg ut på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Grädda dem mitt i ugnen i ca 10-15 min, 225 grader. Servera dem ljumma.


När jag gjorde dem i söndags använde jag bara ett paket smördeg, vilket var dumt eftersom de snabbt tog slut. Däremot hade jag röra över som jag igår lade på ett paket färdig pizzadeg, en sådan deg som kommer i rulle och sedan rullas ut på en plåt. Det serverade vi på ett plockbord med en massa goda tillbehör. Självklart är det ljusår godare att göra egen deg, men en vardag där maten ska gå snabbt kan en färdig deg vara räddningen. Blanda ut röran med lite extra turkisk yoghurt om den har stått och blivit "hård" då blir den lättare att breda ut.




Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar