onsdag 4 september 2013

Höstmys och het chili







En het chili är precis vad som behövs när dagen blir kortare och kvällen kommer tidigare och tidigare. Ett tänt ljus, ett glas vin en vanlig onsdag och två minuters lugn och ro när barnet har lagt sig. Känn dig fri att slösa så mycket du vill på chilipepparn, torkade chiliflakes eller vad du nu väljer att hetta upp din gryta med. Jag kör barnvarianten och kryddar efteråt med cayennepeppar. Servera chilin med nybakat bröd och ha i så mycket bönor i olika varianter du vill. 
På en krog i Malmö blev jag en gång serverad en grymt god chili con carne med stora bitar soltorkade tomater i. Helt otippat gott var det. Försent kom jag på att jag sedan dess brukar ha i soltorkade tomater när jag gör chili, så det fick helt enkelt gå utan. Testa gärna, ni lär inte ångra er.


Chili con carne
2 gula lökar
2-3 pressade vitlöksklyftor
500 g blandfärs
olja till stekning
1 burk finkrossade tomater (400 g)
några dl vatten
cayennepeppar
1 burk svarta bönor

Skala och hacka löken. Stek den mjuk i oljan i en stor stekgryta, tillsätt färsen och vitlöken och bryn det tillsammans med kryddblandningen. Häll på en burk tomater och en skvätt vatten, men se till så att det inte blir soppa av det. Koka ca 20-30 minuter. Smaksätt med cayennepeppar efter behag. Öppna burken med bönor och häll ner dem i en sil eller ett durkslag. Skölj noga. Blanda ner bönorna i chilin precis innan servering. 


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar