tisdag 12 november 2013

Årets första julbak - vörtbröd med baljväxter i degvätskan.







Tolfte november och jag lyckades inte hålla mig längre. Jag hade lovat mig själv att jag inte skulle börja med julbaket innan december men en ledig dag och inget bröd i frysen fick mig att bryta mitt löfte. Kanske ingen fara med det, men min vana trogen brukar jag vara trött på jul och julmys långt innan julen är här. I år tänkte jag koncentrera det till de sista veckorna innan jul med start första advent. Med det i åtanke gjorde jag en julig variant på mitt bästa brödrecept med baljväxter i degvätskan, en lightvariant av ett vörtbröd. Baljväxterna gör brödet saftigt och näringsrikt, perfekt att baka till en kräsen tvååring som behöver mycket näring för att växa. Jag hade i en deciliter surdeg också som jag lite för sent kom på att jag hade tagit ut ur frysen.


En variant på vörtbröd med baljväxter

250 g sojabönor eller andra baljväxter kokta, sköljda och avrunna
4,5 dl porter
1 dl mörk sirap
50 g jäst
1,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja
1 msk vörtmix
5 dl rågsikt
8 dl vetemjöl special 
ev 1 dl surdeg


Mixa bönorna med två deciliter öl i en hushållsassistent. Häll mixet i en kastrull och tillsätt resten av portern och sirapen. Värm det lätt till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt en del av vätskan och rör ut jästen innan resten av ingredienserna blandas i. Kör i maskin i ca tio minuter. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa i 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och dela upp degen i två lika stora delar, knåda dem lätt och lägg dem på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Sätt på ugnen på 175°C. Låt bröden jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda dem i ca 25 minuter i nedre delen av ugnen.



Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar