torsdag 19 september 2013

Bröd bakat med baljväxter.







Det här är mitt absoluta favoritrecept när det gäller brödbak. Mycket näring och väldigt mättande, som gjorda för att packa ner i picknickkorgen eller som ett mättande mellanmål för små magar. Receptet kommer ursprungligen från ICA Buffé men jag har gjort om det en aning. Brödet blir väldigt saftigt och  genom att välja olika sorters bönor väljer du också vilken karaktär brödet ska få. Jag har fastnat för kikärtor eller sojabönor.

Bröd med baljväxter
250 g sköljda och avrunna bönor, linser eller ärter
5,5 dl filmjölk
50 g jäst
2 tsk salt
0,5 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
1 dl havregryn
1 dl vetekli
4 dl fullkornsdinkelmjöl
7 dl vetemjöl special

Mixa bönorna med två deciliter fil i en hushållsassistent. Tillsätt resten av filen och värm det lätt i en kastrull till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt en del av vätskan och rör ut jästen innan resten av ingredienserna blandas i. Kör i maskin i ca tio minuter. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa i 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och dela upp degen i 20-30 lika stora delar, rulla dem till bullar och lägg dem på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Sätt på ugnen på 225 grader. Låt bullarna jäsa i ytterligare 30 min. Pensla dem med ägg innan de sätts in i ugnen. Grädda dem i ca 15 minuter mitt i ugnen. 


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar