tisdag 20 januari 2015

Dukan: fläskytterfilé i lergryta





Vilken skillnad det gör på att få äta grönsaker eller inte, utan grönsaker blir maten lite enformig men med går det att göra värsta gourmetmiddagen. Eller i varje fall är det så det känns de dagar grönsaker är tillåtna. Till middag igår gjorde jag fläskytterfilé i lergryta med en massa goda grönsaker. Lergryta är perfekt för den som vill tillaga mat utan att använda fett och för att få ut så mycket smak som möjligt på enklast möjliga sätt. Jag kryddade köttet och satte in i ugnen på kvällen, innan barnen skulle läggas och lagom till att tandborstning, sagoläsning, skrik och gråt var över var maten klar, vad kan det ha tagit, 2 timmar?

Tidigare har inte fläsk varit tillåtet i Dukandieten men på den uppdaterade engelska Dukansidan finns det med. Jag skar bort allt synligt fett innan jag kryddade köttet med lite salt, svartpeppar, vitlökspulver, timjan och lite koriander. Lägg lergrytan i blöt under tiden du gör i ordning köttet och skalar och skär de grönsaker du vill ha med i grytan. Jag valde paprika, zucchini, morot, gul- och rödlök. Finhacka gärna lite extra rödlök och strö över köttet. Fördelen med lergryta är att köttet inte behövs passas, utan blir mört och saftigt ändå. Sätt in lergrytan i nedre delen av ugnen i kall ugn, sätt ugnen på 200 grader och tillaga i ca 1,5-2 h.

Häll av vätskan för att göra sås och vispa i lite lättkesella och peppra lätt med vitpeppar. Kok inte för då skär sig kesellan.



1 kommentar: