måndag 26 januari 2015

Dukan: ugnsomelett


Kommer ni ihåg omeletten som jag gjorde för ett tag sedan och som jag misslyckades totalt med? Jag testade ett recept på ugnsomelett några dagar senare som jag fick från en person i Dukangruppen och när jag gjorde den gick det sakta men säkert upp för mig att det var just så jag brukade göra min omelett, alltså inte alls på spisen... Lärdomen bör bli att jag måste bli noggrannare när jag antecknar självklarheter i recept, några år senare är de inte lika självklara längre.
Jag hoppade över mjölken den här gången och tillsatte en klick lättkvarg och resultatet blev en väldigt god och mättande kesoomelett som går att ha som tillbehör till kött, fisk eller vad det nu är som bjuds på. Krydda den som du vill och har du till exempel kycklingrester kvar sedan gårdagens middag är det jättegott att blanda i bitar av kycklingen.










Dukansk ugnsomelett

2 ägg
250 g minikeso
en klick lättkesella
valfria kryddor eller örter

Blanda alla ingredienser och häll upp smeten i en liten ugnsform.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter i 200°C.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar